RECENZIJA: Kacey Musgraves – Golden Hour

15 april 2018

Kuda ide savremeni kantri? Odgovor je jasan – ka savršenom ultramodernom mejnstrim popu. Kacey Musgraves to svakim svojim albumom „zakucava“ kao neopozivu istinu. „Golden Hour“ je najbolji primer. Ubitačna kombinacija pop melodija, kantri narativa i kosmičkog zvukovlja: Kacey tu mešavinu zove „cosmic country“. Interesantno je njeno zapažanje o Americana muzičkom pravcu. Kaže otprilike ovako: „taj pravac je, da ne kažem, lenj... bolje rečeno jednodimenzionalan. Volim ja Americanu, ali mi ponekad izgleda kao takmičenje u pravovernosti i tradicionalizmu...“ Bojim se da je Kacey u pravu.

Što se njene muzike tiče, ona se trudi da stvari malo pomeri ka budućnosti. Kad slušate novi album prosto znate da je to kantri iako od kantri konvencija nije prisutna gotovo ni jedna. Nema bendža, nema slajd gitara, nema viskija, nema pominjanja geografskih odrednica, nema storytellinga. Peva kristalno čistim glasom učesnice pevačkih takmičenja (što je i bila, na početku karijere), ima savršenu dikciju, a tekstovi koje izgovara nisu standardni kantri tekstovi u kojima se sve detaljno elaborira, ne ostavlja se ništa mašti slušalaca. Dobar primer je minijatura „Mother“ gde u dve strofe dočarava cikličnost života i ljubav prema majci kao univerzalno osećanje. Nije to način kojim je to osećanje iskazala Dolly Parton u „Coat of Many Colors“ onom predivnom biblijskom pričicom, već daleko apstraktniji i u neku ruku neprimeren. Sama je rekla da je pesma nastala tokom njene upotrebe psihoaktivnih supstanci tokom koje se kroz slapove boja i zvukova javila nostalgija za majkom koja je opet, u toj viziji, čeznula za svojom majkom. Jedno je sigurno, takvu vrstu kreativnog procesa tradicionalne kantri zvezde nisu imale. Napomena za maloletnike: ne probajte to kod kuće. Kacey je trenirani profesionalac.

Muzika je tek priča za sebe – nema ničega što karakteriše kantri muziku već je primenjena savremena slojevita forma. Svaki instrument sniman posebno sa svojom melodijskom ili ritmičkom linijom, a tek preklapanjem tih slojeva se dobija kompletna zvučna slika. Moderan pristup čini da pesme zvuče moderno. U svakom trenutku se pored ritma i osnovne melodije čuje čitav niz različitih zvukova koji znatno obogaćuju zvučnu sliku i slušaocu daje šansu da svaki put čuje nešto novo, što ga tera na nova i nova preslušavanja. This is pop! A to je tajna dobrog popa – kad nateraš slušaoca da stavi pesmu na „repeat“.

Najveći autori popularne muzike znaju - svaki način koji vodi do toga je dobar način. Doduše, Kacey Musgraves je do sada imala samo jedan top 10 kantri hit, „Follow Your Arrow“ sa prvog albuma „Same Trailer, Different Park“, ali su zato i taj i sledeći album „Pageant Material“ bili prvi na listi kantri albuma. Za sada je jača u albumima, ali mislim da će i na listama singlova da „eksplodira“, možda već sa najnovijim singlom, skoro disko pesmom „High Horse“. Videćemo.

Nisam se pokazao kao dobar prognozer do sada, ali u kantri muzici prvo treba da zadobiješ poštovanje (što je Kacey već ostvarila), tek onda dolazi komercijalni uspeh.