RECENZIJA: Laura Marling - Song for Our Daughter

18 april 2020

Ono što Lauru Marling izdvaja od većine kantautorki koje obitavaju na indi sceni je konstantno visoki kvalitet njenih ostvarenja. Teško da među njenih prethodnih šest albuma ima slabe karike. Takođe, ona ima nešto što se još ređe sreće – recite mi koliko autora znate na rok sceni čiji je sedmi album najbolji u karijeri. Ne znate ih mnogo. Većina ih svoj vrhunac pruža na prvih nekoliko, retki su oni koji posle petog pružaju najviše. Ali one koje znate, to su vrhunski majstori žanra, može se reći umetnici. To je slučaj sa Lorom, ako je suditi po ovom albumu. Prethodnih šest sam nabrojao u prikazu prethodnog njenog albuma OVDE (pri kraju Dnevnika #13) pa ne bih ponavljao.

„Song for Our Daughter“ ili „Pesma našoj kćerki“ je naslov najnovijeg. On nastavlja tamo gde je prethodni „Semper Femina“ stao. Nastavlja sa afirmacijom žene. Već prva pesma, „Alexandra“ je odgovor na pesmu Leonarda Koena „Alexandra Leaving“ koja je, opet, inspirisana poemom Konstantina Kavafija „The God Abandoned Anthony“. Interesantna je to priča, još jedan lep primer intertekstualnosti. Čuveni pesnik Kavafi (1863-1933), po nacionalnosti Grk iz Egipta, napisao je pesmu o tome kako je Marko Antonije izgubio grad Aleksandriju, a Koen je u svojoj pesmi, koristeći taj narativ, govorio o devojci Aleksandri koja ga napušta, tačnije govori o svojim osećanjima posle gubitka devojke. Laura Marling se referisala na Koenovu pesmu stavljajući junakinju (Aleksandru) u prvi plan. Šta je bilo sa Aleksandrom? Da li je prebrodila raskid? Kuda je otišla? Sve su to pitanja koje muškocentrični Koen ni ne pokušava da odgovori – Aleksandra ga ne zanima više od činjenice koja ga je inspirisala, mnogo više ga zanima sopstveno stanje i osećanje. Ta druga strana priče, ženska strana, ostala je, kao i obično, neispričana. Laura takav pristup na neki način osuđuje ili bar konstatuje sa blagim negodovanjem.

Dakle, Marling se kroz ovih deset pesama obraća svojoj imaginarnoj kćerki dajući joj poduku za život u ovom androcentričnom svetu. Laurine ruminacije o položaju žene danas nisu puko feminističko-aktivističko dociranje već kreiranje potencijalnih situacija iz kojih žena izlazi slobodna i dostojanstvena. U „Held Down“ radi se o napuštanju, u „Strange Girl“ o samostalnosti, u „Only the Strong Survive“ o otpornosti, u „The End of the Affair“ o raskidu…i tako dalje. Dvema pesmama, „Song For Our Daughter“ i „For You“, se direktno obraća, preko izmaštane kćerke, celom ženskom rodu. Obe su u stvari o roditeljstvu (kako su naše majke govorile svojim kćerkama „…videćeš kako je to kad ti budeš imala svoje“), doživotnom bdenju nad svojom decom. Lepom i strašnom.

Narativ koji koristi Laura Marling ipak nije ono što ovaj album čini najboljim u njenoj karijeri. Muzika je ta što pravi razliku. Imala je ona muzički raznovrsnijih albuma ali ovaj pleni nekom nežnošću koja izbija iz svakog tona i naročito lepotom melodija i harmonija. U prvih nekoliko pesama prisutan je kompletan bend, da bi, kako se približavamo kraju, ploča postajala sve intimnija. Završnu „For You“ Laura kao da nam šapuće u uvo. Kristalno čista produkcija je itekako doprinela utisku koji se može sažeti u jednoj reči – divno!

Laura Marling je svakako među najboljim što britanska rok scena u ovom trenutku daje svetu. Ona je  kantautorka potpuno svesna svoje misije, čiji je domet veći od puke zabave. Afirmacija žene u smislu postizanja suštinske, a ne formalne ravnopravnosti podrazumeva razbijanje okoštalih stereotipova koji se često favorizuju i od strane samih žena. Ti stereotipi se ne razbijaju koristeći muške metode, naprotiv. Marling shvata da biti žena i ponašati se kao žena samo po sebi dovodi ženu u ravnopravan, ako ne i superioran položaj. Naročito u svetu budućnosti u kome, ako budemo imali sreće da takav bude svet budućnosti, fizička snaga neće biti odlučujući faktor. Dakle, kad se vi kao muškarac suočite sa ženom od srca i mozga*, poput Laure Marling, znajte da ona ima čitavo srce prednosti!

* “Woman of heart and mind“ – stih Džoni Mičel